14 juli 2012

Kidnapped by Danger

30 Rock s06e14

Liz ska skriva Jacks film men de båda hamnar i bråk när hennes manus är alltför verklighetstroget, Jenna och Tracy försöker överlista Weird Al, och Kenneth... ja, se nedan. SERIOUS SPOILERS, YO.

 

+ Weird Als parodi på Jennas låt innehåller textraden "I lost my Bakugan". Jag vet knappt ens vad Bakugan är men jag gillar det ändå. ^^ Något annat jag gillar är Weird Als text till eftertextlåten - undrar om han bidrog med den själv eller om den var de vanliga författarnas förtjänst?

+ Kenneth är oerhört rar i alla frackscenerna som leder fram till "I LOVE THIS", och särskilt "I LOVE THIS"-scenen i sig själv, förstås. Stackars kille. Sound department-skämtet är även det riktigt lyckat, särskilt som det återkommer under eftertexterna. Tio tummar upp!

+ Stort plus för blinkningen till Nancys hemska dialekt i säsong 4, och det faktum att Kidnapped by Danger har anställt en skådespelare för att spela Subhas! Hela table read-grejen är förstås briljant på alla sätt - "a night of passion in a completely dark room" är väl precis spot-on hur Liz "Diablo" Lemon skulle skriva en sexscen, och att ha Billy Baldwin till att spela Jack Donaghy...? Genialiskt. "I need to get to the bottom of this business case."

+ Jenna har avböjt sex med Harvey Weinstein vid tre tillfällen... av fem.


+ Kaffetävlingsskämtet är lika fånigt som "the train was disgusting"-skämtet är briljant, och båda får mig att fnizza som en gnu. Två exempel på det breda spektrum av dumheter som den här showen har att erbjuda! ♥

+ Liz ansiktsuttryck när hon dyker upp som The Blocker och säger "You guys like factoids?". :D Och när hon droppar en one-liner och mystiskt drar sig tillbaka medan Lance och Diana står och tittar efter henne. Awesome.

+ Jack kan inte skriva. Eller agera. Ingen tycker det, inte ens Subhas. Då är det illa.

+ "He Normal Al:ed us!" Japp, det gjorde han. Ni Weird Al:ade er själva. ^__^ (Kudos till Jane Krakowski för "Fart so loud", svårt att behålla sin värdighet efter den uppvisningen.) Och så får vi se hur filmen blev: en fantastisk uppvisning i koreanska frysattacker och green screen-teknik till de sorgsna tonerna av Kidnapped. Det är... *sniff* ...så vackert. ;_;

+ Okej, vi måste prata om Kenneth. Ni kommer ihåg vad jag skrev om kondomscenen i The Tuxedo Begins? Om hur mycket mörker han måste ha inom sig, trots sin glada yta? Well, det verkar som om jag hade alldeles rätt i det. Det där var bara en försmak - i det här avsnittet brakar det loss ordentligt och Kenneth avslöjar för första gången på sex säsonger, i en för honom extremt mörk scen, hur han ljuger för sig själv varje dag... och att han inte vet hur mycket längre till han kommer att orka. o_O!! Ni kan tro att jag har spolat tillbaka och kollat på den scenen säkert femtio gånger nu. Jack McBrayer gör sin lilla monolog helt otroligt bra och golvade mig helt och hållet första gången jag såg avsnittet eftersom man aldrig hade trott att han skulle kunna säga någonting sådant. "He's too stupid to feel pain" läste jag någonstans på det världsomspännande informationsnätverket, men det verkar som att den personen hade fel. Det är riktigt obehagligt hur Kenneth går från sin vanliga käcka attityd till nattsvart, dödligt allvar på en sekund och det är inte konstigt att Donaghy blir så skärrad av monologen att han försöker smita, men blir fasthållen (!). Alltså, jag vet att det här bara är en komediserie och att jag tar den på alldeles för stort allvar, men seriöst... Kenneth krossar mitt hjärta här. Och sedan återgår han direkt till sitt hurtiga neutralläge med ett genomträngande litet pip. Jag kan inte riktigt handskas med detta, men jag måste erkänna: I like dark!Ken and I cannot lie.


? Varför skulle Liz ens vilja ha sitt namn i stor text på det där totalt värdelösa bottenskrapet till film? Något att fundera på.

- Fånig sak att klaga på, jag vet, men Liz skjorta är riktigt ful och i en färg som jag inte tycker klär henne alls. Den här säsongen har hon överlag många fula, osmickrande färger på sig. What gives?

- Jacks skämt om Chubby Checker tycker jag inte funkar alls. Med tanke på vilka snärtiga skämt den här tv-serien allt som oftast sprutar ur sig är det lite förvånande att dess punchline kommer lika otajmat som om det vore min morfar som framförde det - var det en praoelev som skrev det?


-Emelie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar