12 juli 2012

St. Patrick's Day

30 Rock s06e12

Liz och Criss får problem när Dennis dyker upp, Tracy och Jenna bråkar om vem av dem som är den största stjärnan, Jack spelar strategispel med nördarna och Kenneth har problem med att släppa taget om TGS.


Jamen, kan man tänka sig. Det här inlägget markerar första gången då jag delar ut betyget två plymapor till någonting (än så länge har jag heller aldrig delat ut någon etta, men det kommer säkert, det med). Varför gör jag då det? Jo, för att det här helt enkelt inte är ett särskilt bra avsnitt. Det är någonting med det som bara faller platt. Nog finns det en del kul saker som jag strax ska lista, men överlag känns hela episoden lite off. Jag börjar därför med minusgrejerna den här gången!

- Biten med Jack och strategispelet har rejält med potential som jag tycker slarvas bort helt. Det är så långt mellan de inte så skojiga skämten att scenen nästan känns som någonting ur en mer vanlig, icke-komisk tv-serie, men ändå inte tillräckligt spännande för att vara drama. Hm.

- Det är svårt för mig som svensk att relatera till St. Patrick's Day och irländare och seder och allt vad de hittar på. Stereotypen "så här är en irländare och nu gör vi oss roliga över dem" funkar liksom inte så bra här för vi (jag, i alla fall...) har ingen relation till dem. Så största delen av avsnittet faller platt för mig bara av den anledningen. Liksom, varför är det "offensive to wear orange"? Orkar inte googla.

- Dennis Duffy är ju alltid kul så med tanke på det borde scenerna med honom hemma hos Liz och Criss varit betydligt mer tillfredsställande. Bummer. Fast det är förstås väldigt roligt att den lesbiska filmen han vill titta på ihop med Criss för att de är polare och buksvågrar nu visar sig vara The Kids Are All Right.

- Är det bara jag eller har vi sett hundra avsnitt redan där Tracy och Jenna tävlar om vem som är bäst? Med det sagt så är de förvisso ganska roliga här. Men med tanke på att de blev sådana bästisar för bara några avsnitt sedan är det lite konstigt. Tappad storyline?

- Avsnittet innehåller mängder av Hazel. -__-


+ Att Dennis fru visar sig finnas på riktigt är ju kul, men roligast av allt är 1) att Dennis beskriver henne som en som har "svårt att svara i telefon för hennes bröst är så stora" och 2) att hon (såklart!) heter Megan 3) avslöjandet att trots att hon är full och glad och vill fajtas och hela stan är full av fulla, fajtande grönklädda irländare så har hon missat att det är St. Patrick's Day. ^__^

+ "Siri, kill Jenna." "I killed Jenna Elfman. Is that right?"

+ Avsnittet bjöd på några riktigt bra deliveries, bland annat Kenneths "But he loves it!" angående Tracys fäbless för allergimedicin, Liz "Wait... whut?" när Criss blir sur på henne och Hazels "Is 70 not a good IQ?!" när hon oavbrutet fuckar upp allt hon gör. Bäst av allt var ändå...

+...Liz och Criss interaktion vid korvbilen. Jag tycker Tina Fey spelar jättebra här. Hon har så svårt för att säga de där tre små orden, men så äntligen gör hon det, och Criss bara "I know" och Liz bara... blir helt rörd och klämmer ynkligt ur sig "You Solo'd me". Det är så fint att man får en klump i halsen varje gång, trots att hon bär Hulken-handskar. Sedan high-five:ar de och börjar kyssas. JETE FIN JG BLER GLA OK BÖRJ GROTA. ♥♥♥ Egentligen är jag inte så förtjust i Criss; det är väl inget större fel på honom, han verkar schysst, men för att vara med i en serie som 30 Rock så är han lite... tråkig? Men här är de verkligen jättegulliga tillsammans, och jag tycker Liz ser helt konstig ut när hon ler, för man ser aldrig henne le sådär genuint. Aww.

+ Avsnittets roligaste skämt: (random firande snubbe ute på stan) "Wait, is now the time on St. Patrick's Day when we talk about our feelings? I don't understand your art, Kevin."

Ännu ett avsnitt av den intellektuellt stimulerande serien "Dumma fejs"


-Emelie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar