10 oktober 2017

Kultur konsumerad i hushållet på senare tid

Tjenahej. Här kommer lite korta omdömen om bra skit som jag har stött på på senare tid. (Jag har sett en massa filmer också, ska tilläggas, men det känns knappt lönt att skriva om dem här längre sedan jag skaffade Letterboxd. Vill ni läsa mina recensioner där, så heter jag touchthepeacock.)
___________________________________________

Big Little Lies


En miniserie från HBO som jag först avfärdade efter att ha sett trailern för ett antal månader sedan - tänkte att det bara skulle vara ytligt hemmafrutjafsande - men som jag fick upp intresset för på riktigt när den vann en massa Emmys härförleden. Började kolla lite halvslött en natt och satt sedan som klistrad och glodde på fem av sju avsnitt på raken tills solen gick upp. Otroligt bra tv! Visst innehåller den även hemmafrutjafs, men inte på det sättet som jag trodde, och porträtten av de tre (egentligen fyra) kvinnliga huvudpersonerna är finkänsliga, nyanserade och intressanta. Allting är snyggt som fan, alla skådespelar bra (till och med barnskådisarna är fantastiska - som tur är, för det kunde sabbat hela produktionen om de inte var det, då barnen utgör en så stor del av handlingen) och stämningen är tät och tryckande. Dessutom finns en mordgåta i vilken vi inte får veta varken offer eller mördare förrän i sista avsnittet. Mycket underhållande och njutbar tv-upplevelse, enligt min åsikt.

___________________________________________

Limbo


Ett sju år gammalt spel som vi äntligen fick för oss att spela igenom. Det finns inte så mycket att säga om det som inte redan har sagts, tänker jag mig. Det är ett riktigt jäkla snyggt spel med mycket speciellt estetik och stämning, och allting är väldigt vackert samtidigt som det är oerhört obehagligt. Vi spelade på iPad, så jag kan tänka mig att styrningen kunde varit något lättare om det funnits en riktig handkontroll, och vissa moment är verkligen frustrerande och jobbiga (som väl brukligt är, när det gäller pusselspel som dessa), men överlag är det ett jättebra spel, och verkligen one of a kind. Jag rekommenderar det till alla som inte är alltför känsliga och äckelmagade. Om jag skulle beskriva spelet med ett enda ord skulle det nog vara "makabert". Om jag fick beskriva det med två, skulle det andra vara "briljant".

___________________________________________

AJR


Jag har haft någon form av musikalisk äventyrslusta hela det senaste året. Som jag säkert har skrivit om tusen gånger här redan så är jag extremt feg när det gäller ny musik, och håller mig helst till gamla låtar och skivor som jag redan hört 1 000 000 gånger. Men i år har jag faktiskt gett mig på att lyssna på inte en, inte två, utan hela TRE nya artister som jag aldrig hört förr - det, ni! Och än är inte året slut. ;) Den första var Regina Spektor som jag föll handlöst för (varför har jag inte skrivit något om henne än?), den andra var Ingrid Michaelson ( - " - ) och nu har jag börjat lyssna på några kompisar till den sistnämnda: gör-det-själv-popgruppen AJR (sämsta bandnamnet ever?) som är tre New York-bröder som lattjar fram glad plingplongmusik och spelar in den själva hemma i vardagsrummet. I och med det faktumet trodde jag nog att de skulle låta mer "klassisk indie" à la Jens Lekman et. al., men jag insåg förvånat att rätt mycket av deras material låter som radiohits för dagens kidz. Det är nog det jag gillar minst med dem - jag känner mig lite gammal när jag märker att många av deras referenser inte är mina referenser. Soundet är inte riktigt mitt, det är lite för modernt. Jag trodde att vi kanske var i samma generation då jag är hyfsat nära Michaelson i ålder, men nej, de visade sig vara småglin, och deras problem är inte mina problem. Situationerna de beskriver är svåra för mig att relatera till. Bara en sådan sak som att de samplar Spongebob (en tv-serie jag aldrig sett) i en låt säger en hel del. Så där clashar det lite för mig. I övrigt är de dock en hyfsat läcker brödratrio med en huvudsångare som klämmer i för kung och fosterland. Jag gillar deras experimentlusta och har en förkärlek för låtar som har väldigt mycket smått och gott i sig - en liten sampling där, en liten trudelutt här, något konstigt instrument där... Så: blandad kompott, med andra ord. Här är några av deras låtar som jag verkligen gillade, dock.








BONUS TIP: Oavsett vad man tycker om musiken, kolla in vilka assnygga omslag den här konstnären gjort till AJR:s senaste skiva. Väldigt sympatisk estetik, två tummar upp!

Sammanfattningsvis känns det lite konstigt att sätta betyg på ett helt band (istället för t ex en skiva eller en låt), men men... Jag skulle säga att dessa unga gentlemän har framtiden för sig, även om jag inte vet om jag själv kommer hänga med hela vägen.

(stark trea)
___________________________________________

-Emelie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar