3 januari 2013

Tanking It, Half-Assed Style

Oj oj oj, vad jag ligger efter med mina 30 Rock-recensioner. Vet inte riktigt hur det gick till, men det räcker ju med att man skjuter upp ett avsnitt några dagar för länge så har man plötsligt flera veckors backlog, ugh. Jag tror också att jag gör dem lite för detaljerade och långa i förhållande till hur många som bryr sig (1 person) och kanske målar in mig själv i ett jobbigt hörn av den anledningen. Kanske ska jag försöka göra dem kortare, men det är ju också svårt när det finns så mycket man vill kommentera på. Jag vet inte.

Hur som helst! Om en vecka kommer avsnitt 9 av 12-13 (sista avsnittet är ett dubbelavsnitt) och juluppehållet är officiellt över, så jag har med andra ord haft över en månad på mig att sitta och skriva ner de avsnitt jag skjutit upp. Så varför har jag inte gjort det? Klantigt. Let's get to it!

Hittills skulle jag vilja säga att den här säsongen är The Season of Missed Opportunities. Ett riktigt omdöme kan väl lämnas först när säsongen - och hela serien, snyft! - är slut, vilket den kommer att vara 31/1 (yyyyl!), men det känns faktiskt som att de missat en massa chanser att göra något riktigt bra. Jag tror visserligen att jag dömer serien lite för hårt för att jag den här säsongen, till skillnad från alla de andra, har vissa förväntningar och önskemål om vad de ska göra, medan jag tidigare bara hängt med och gone with the flow, så att säga. Så jag kunde inte bli besviken innan, men jag kan verkligen bli det nu!


Ta till exempel anslaget i första avsnittet - att krossa NBC. Superpampig och passande idé som i slutet av episoden bekräftades av Liz dramatiska "Let's take this mother down" och som utan problem skulle kunna täcka in hela säsongen. Denna plan tycks ha skrotats redan i avsnitt två (!). Jag trodde det bara var ett skämt då, men eftersom de inte har tagit upp det igen på åtta avsnitt nu så verkar det inte bättre än att den viktigaste idén för hela säsongen bara pyste ut som en trött gammal ballong redan efter en vecka. Varför? Jag förstår verkligen inte. Hoppas de tar upp det igen innan säsongen är slut.

Likaså kändes det dumt att kicka ut Hazel nu när de äntligen hade lyckats etablera hennes karaktär som en skurk att räkna med - hon hade varit utmärkt som ondskefullt psycho som spränger hela skiten i sista avsnittet (mitt personliga önskemål, ej officiell plot). Även hon tycks ha försvunnit med ett litet pysande (hon gör slut med Kenneth off-camera?!) men vi får hoppas att det trots det finns en chans att hon dyker upp med dynamitgubbar under pagedräkten i avsnitt 13...

Kenneth, då? Ja, honom ska vi inte ens tala om. Eller jo, det ska vi, men jag tar det i de individuella recensionerna. Men att de fullständigt trashade hans karaktär och slösade bort ett fantastiskt tillfälle till både djup och komik redan i avsnitt två, det har jag ju redan gnällt över här. Det känns bara som att eftersom de nu visste att detta var sista säsongen, och de enligt dem själva verkligen hade för avsikt att ge allt i slutspurten... varför är det inte så bra som det brukar? Borde det inte enligt all logik vara bättre än vanligt?

Ja, ja. ONWARDS!

-Emelie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar