1 januari 2013

Presentskörd för en nörd, del 2

Med julen fortfarande i färskt (nåja) minne tänker även jag ta tillfället i akt att belysa ett par nördiga klappar. Detta är inte allt jag fått, men trots att gränserna är flytande är det svårt att motivera varför saker som chokladkakor, lyktor och påslakan är nördiga, så jag försöker inte ens utan lämnar det utanför den här listan.


Batman: Arkham Asylum och Little Big Planet 2! Yay! Två spel jag längtat och fortfarande längtar efter, eftersom jag inte ens under mellandagarna haft tid för dem. Visserligen har en del potentiell speltid gått åt för att byta ut hårddisken på min Playstation 3 för att garantera att båda spelen kommer funka, men ändå. De här spelen lär hålla ett tag, vilket kanske är att föredra framför det gamla systemet när man var liten och spelade klart julklappsspel på en vecka och blev knäpp på kuppen.


Det nördigaste teet som skådats, importerat i en autentisk trälåda direkt från Ev-la Nin (länk) via en davinkaravan (antar jag). Mycket eftertraktat! Här finner vi sorterna Ossiams filosofiska fruktte, Celindas söta societe, Einos stadiga styrketår och Yondas bittra brygd. Helt seriöst ett av de tuffaste paket jag fått.


Eftersom jag anser nötter och läsk vara mat för en nörd finns även de med på denna lista, här mot en fond av högen av filmer som vi fick av piraten Johnny Koolala. Både läsken och nötterna har dock minskat en smula i antal sedan julafton, vilket inte beror på nötisotopers snabba halveringstid, som man skulle kunna tro, utan på ett simpelt hanteringsproblem. Jag fumlar ofta och tappar nötterna ner i munnen. Vi går raskt vidare.


Pennor! Dels en uppsättning blyertspennor i olika hårdhetsgrad, inpackade i en praktisk låda av förstärkt pappersmassa eller något liknande (mycket utmanande att öppna), dels tre kolpennor och dels en låda med färgpennor (samtliga grå). Med på bilden är även ett skissblock och en rejäl pennvässare i en festlig röd nyans. För att vara serietecknare hade jag en smula ont om pennor, men nu är det åtgärdat.


Sedan fick jag även många böcker. Två rymdopera-böcker av Alastair Reynolds, Chasm City och House of Suns, ser jag fram emot att läsa...


...och även Nation av Terry Pratchett ska bli en intressant ny bekantskap eftersom jag aldrig förut läst en Pratchett-bok (dålig nörd?).


Sedan kommer vi till... öh. Ni måste erkänna att en grå bok med namnet Det holografiska paradigmet inte kan vara annat än fantastisk.
"Idag överväger flera forskare konsekvenserna av perceptionsramar av typ rumtid-x, rumtid-xy och rumtid-xyz, där variablerna x, y och z är andra viktiga egenskaper hos människans perceptionsmekanism, parallellt med rum och tid. Man antar att vissa personer, som följd av olika slags självintegrering kan manifestera och manipulera egenskapen x i så hög grad att den fyrdimensionella rumtidsramen förenas med en femte dimensionens mångfald av rumtid-x, vilket leder till att det än en gång uppträder väsentligen icke-lineära effekter i förhållande till det vi väntat oss av rummet och tiden."
Awesome.

-Mattias

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar