2 september 2012

Topp 5: Bästa karaktärerna i 30 Rock


5) Walter "DotCom" Slattery. Lite av en doldis där han och kompisen Grizz tvingas stå i gaphalsen Tracy Jordans skugga, men när DotCom faktiskt får chansen att synas är han något av en stjärna. Han är en öm konstnärssjäl i en maffig, gangsterlik uppenbarelse och ett typexempel på att man inte ska döma hunden efter håren. 

Roligt citat: (Jack Donaghy:) "DotCom, this need you have to be the smartest guy in the room is... off-putting." (DotCom:) "I guess that's why I'm still single."


4) Lenny Wosniak. Donaghys lågbudgetdetektiv är inte med så ofta, men när han är det blir det kalas hemma i tv-soffan. Han spelas dessutom av Steve Buscemi - det är klart att det blir bra! Typexempel: Donaghy söker upp honom och finner honom hängade på en bil, fotograferande något förmodat viktigt och privatdetektivigt i bakgrunden. Det visar sig att han fotar en spindelväv för en fotokurs, och bilen är inte hans, utan döljer enbart cykeln han kom dit på. 

Roligt citat: "He was even impervious to the charms of the nympho co-ed Charlene La Rue".


3) Kathy Geiss. Ibland känns det lite fel att skratta åt det hon hittar på, för dottern till Don Geiss och arvtagaren till hela hans imperium måste ju ha en lätt utvecklingsstörning, men det är så svårt att låta bli för allting hon gör är så underbart kul. Inte för att jag är någon expert men jag har inte sett många kvinnliga roller som den här alls, så därför är hon väl lite befriande, antar jag. Marceline Hugot är fantastisk i rollen, men jag kan tyvärr inte citera något kul eftersom hon aldrig säger något.


2) Elizabeth "Liz" Lemon. Ja, vad vore den här listan utan allas vår Liz? Det finns väl egentligen ingenting att säga om henne som inte redan sagts tusen gånger då hela världen tycks kollektivt kär i Tina Fey, men... Liz är kärnan, spindeln i nätet och en förebild för alla nördtjejer överallt. Hon skäms inte för att hon är en sur tråkmåns som älskar regler och ordning, och trots att hon tycks ha stora problem med intimitet hindrar det inte henne från att lyckas scora James Franco (!). Liz Lemon bär löftet att om jag bara kör på min grej så kan jag också bli chef över ett måttligt populärt sketchprogram på tv en dag. All hail the Lizard!

Roligt citat: (som världens sämsta prostituerade) "You wanna party? It's $500 for kissing and $10,000 for snuggling. End of list."


1) Kenneth Parcell. Ja, vad jag känner för Kenneth har väl knappast undgått någon som läst mina 30 Rock-recaps, men i korta drag är han figuren man antingen hatar eller älskar, och jag förstår inte hur någon någonsin skulle kunna hata en så underbar liten gwishysquishywishywooooo... *nyper i kinderna* ...um, var var jag? Just det, ja. Jag vet att han är en korkad, inskränkt religiös och misogyn fåntratt, men det är något underbart med hur han tolkar saker och ting och hur han ser oskyldighet där andra ser snusk. Han är så naiv och storögd och förstår verkligen ingenting (inte förrän säsong 6, i alla fall...). Samtidigt har vi det ständiga skämtet om hans ålder som kanske skulle innebära att han bär på mer visdom än man anar. Så många frågor, så många dumma bondlurksskämt! ♥ Sedan får vi ju inte glömma det ytliga heller: Kenneth spelas av den ultrasöta Jack McBrayer som med sin rödblonda snedlugg och bländvita leende får mitt hjärta att smälta, alldeles oavsett om han har ett normalt hakparti eller ej.

Roligt citat: "And then the person with the highest number gives the smallest gift to the tallest person, and if they want to switch they cannot, unless they do, then everyone puts their head down except the murderer - no wait, that's not right..."
______________________________________

Honorable mentions: Wesley, Simon (Liz unga agent), Hank Hooper, Dennis Duffy, Doctor Spaceman

-Emelie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar