22 mars 2015

Tio i topp: iPad-spel

Nu har vi haft en (trasig, ihoptejpad) iPad i vår ägo i ungefär ett halvår, och jag tänkte att det kunde vara läge för mig att sammanställa en lista över mina favoritspel! Det har nämligen blivit, hur ska jag säga... en hel del spelande. Ähum. Men vem kan klandra mig? Det är som att jag plötsligt lever i något slags galen framtidsutopi där alla spel är pusselspel (min ständiga favoritgenre på alla konsoler!) och dessutom, i de flesta fall, gratis. Helt kräjsi. o_O

Jag är rätt bra på att snabbt radera spel som inte visar sig falla mig riktigt i smaken av en eller annan anledning, och tack vare det har det varit ganska lätt att se vilka spel som utkristalliserat sig som de stora favoriterna under de här månaderna. Följande tio spel har klarat sig undan delete-knappen varje gång:

___________________________________________________________

Blendoku

10. Ett av de allra första spelen vi laddade ner som blyga, rosenkindade iPad-oskulder, och det var riktigt lyckat. Det går ut på att man ska placera ett visst antal färger utmed en färgskala, och det låter kanske inte så svårt, men det blir rejält klurigt efter ett tag. Ett toppenspel för en färgnörd som jag! (Ps. Klänningen är vit och guld.)


___________________________________________________________

Okay?

9. Ett elegant och minimalistiskt spel i vilket man ska skjuta iväg en enda boll och få den att studsa mot samtliga vita objekt på skärmen i ett och samma drag. Sobert, enkelt och fint med väl valda musikeffekter - spelet fick mig faktiskt att skratta rakt ut en gång, och det är kanske svårt att tro när man ser hur det ser ut. Det kan dock vara helt galet svårt ibland, och inga tips får man.


___________________________________________________________

Cham Cham

8. Ett jättesnyggt och charmigt spel där man ska manipulera (dra i, joxa med) olika saker i omgivningarna för att få en smaskig frukt att landa i munnen på en gullig liten kameleont. Jag tycker spel av den typen (Cut the Rope, My Head?) är väldigt kul men tyvärr är jag helt dum i huvudet när det gäller sådant, så spelet kan inte få toppbetyg av mig av den anledningen. Dock är spelet generöst: om det märker att man suger, så kan man få se en liten film som visar hur någon annan smartare person löst nivån.



___________________________________________________________

Jolly Jam

7. Ett klassiskt kombinera-ett-antal-juveler-spel, fast nu med frukter och en twist: man kan inte flytta de individuella frukterna, utan man fångar istället in dem genom att rita rutor runt omkring. Lyckas man fånga in fem, sex eller sju av samma färg får man olika specialeffekter som man kan använda för att ta död på monster osv. Spelet är hyfsat generiskt, men ändå rätt kul. Det duger i krig.


___________________________________________________________

Jelly Mania

6. Även detta ett tidigt spel som jag aldrig plockat bort, för att det helt enkelt är väldigt kul och bra. Det är ganska hysteriskt också, men ibland är det hemskt tillfredsställande med en massa glitter och swishljud. Spelet är av vanlig kombinera-3-typ men väldigt fint och med ett tjusigt soundtrack. Efter cirka 100 banor tröttnade jag dock - i ärlighetens namn kom jag aldrig överens med det senaste tillskottet av hinder, en dum gelénalle som störde estetiken. Men om det inte stör dig kan du säkert ha många timmars skoj med Jelly Mania.


___________________________________________________________

Bubble Mania

5. Estetiskt tilltalande Bust-a-Move-ripoff med jättesöta figurer, bland annat en katt som slåss om titeln "Charmigaste Spelkatten Någonsin" med #1 på den här listan. Spelet är väldigt snyggt på ett lite mindre glossigt och lite mer indie sätt, och man färdas runt i en behaglig övärld mellan banorna. Bubble Witch Saga kan slänga sig i väggen! Det enda konstiga är att man förlorar ett liv även om man klarar en bana, för det krävs att man får minst två stjärnor för att slippa det. Lite irriterande. Annars ett toppenspel!


___________________________________________________________

99 Bricks

4. Rar och innovativ Tetris-variant där man är en liten trollkarlslärling som ska stapla klossar till ett så högt torn som möjligt, samtidigt som man blir attackerad av andra avundsjuka trollkarlar. Jag blev riktigt imponerad av det här spelet, faktiskt. Det finns så många varianter av Tetris som alla är sådär liiiite sämre än vanligt Tetris, men i det här spelet tyckte jag att man verkligen hade hittat på något helt nytt med de gamla bekanta klossarna. Tre tummar upp! Bonuspoäng för att ens lilla trollkarl låter så sjukt gullig när hen säger "Hallååå".


___________________________________________________________

1010

3.  På tal om Tetris-kloner: här har vi ett spel om är helt briljant i sin enkelhet. Det är samma gamla klossar, fast det går aldrig för fort, man har massor av plats till godo och man hetsas inte av påträngande rysk musik. Trots det blir det snabbt utmanande och man måste tänka sisådär fem drag i förväg hela tiden. Ett fantastiskt tidsfördriv! OBS: Från början var det gratis och utan reklam, men nu tror jag att det kostar ca 15 kr för att slippa reklamen. Det kan det faktiskt vara värt.


___________________________________________________________

Cubis Creatures

2. Första gången jag testade det här tänkte jag "Öhh, okej, vad är poängen? Det här var väl inte särskilt svårt?". Sedan insåg jag att det svåra ligger i att få ihop tre stjärnor på precis alla banor, och det kan vara helt helvetiskt svårt i vissa fall. Spelet blev genast mer intressant! Tycker man inte att det är klurigt nog så kan man för skojs skull ägna sig åt vansinnesuppdraget att få "Perfect" på varje bana. Ta det från en som överlevt och kommit ut på andra sidan: Det är helt galet beroendeframkallande, and I don't throw that word around lightly, y'all. Under julledigheten spelade jag det hela dagar i sträck och slutade tvätta mig och laga mat. Men nu har spelet (som tur är?) blivit alldeles för svårt för mig, så nu kastar jag in handduken. Men i åtminstone 15 världar är det ett otroligt kul (och snyggt) spel. OBS: De olika världarna kostar 9 kr styck, men det är verkligen värt det för det håller mycket hög kvalitet.



___________________________________________________________

 Hex 4 (JetCat)

1. *drum roll* Plats nummer ett på listan! Det spel som fångat mig mest av dem alla är inget annat än Hex 4, eller som det hette från början och som jag envist fortsätter kalla det: JetCat. Det går ut på att man är en vansinnigt charmig, fulsöt katt som åker runt i rymden för att stoppa den onde Dr Mouse från att... öhh. (Nåja, man spelar väl sällan pusselspel för storyn?) Hur som helst så ska man matcha ihop fyra eller fler symboler i taget och skrapa ihop olika bonusattacker, som alla är grymt tillfredsställande när de utlöses och skickar lasrar över hela skärmen och kedjereaktionerna fullkomligen regnar ner. Ljudeffekterna är perfekta, musiken är väldigt trevlig och myspysig på ett för genren lite annorlunda sätt, och bäst av allt är JetCat själv, som är så mysputtrig och ser så snälldum ut att man bara vill klappa (till) honom när han skuttar runt av glädje över att få hjälpa en med en av sina många specialattacker. Han kommer dessutom med snälla tillrop under hela spelets gång (Pawsome! Catastic!) och får en att känna att ja, det är du och jag, JetCat. För alltid. ♥


___________________________________________________________

-Emelie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar