2 november 2012

Bryta isen


Utan någon speciell anledning tänkte jag passa på att tipsa om ett av mina favoritspel på internet, som jag återvänder till gång på gång trots att det har ett par år på nacken och kanske inte längre är top notch när det gäller grafik etc. Det heter Ice Breaker och är ett småklurigt pusselspel som man kan hitta bl a på minispelsajten Miniclip.com. Det är ett spel av typen "få en sak att förflytta sig till ett annat ställe genom att möckla med omgivningen och följa riktiga fysiska lagar" och det tycker jag av någon anledning är helt fantastiskt kul.


I det här spelet är det lite nordisk touch på det hela. Ett gäng stackars förfrusna vikingar sitter fast på olika svåråtkomliga ställen här och var i berg och isblock, och det är din uppgift att genom att skära genom is och diverse andra material se till att de krakarna kommer tillbaka dit de hör hemma, nämligen på sitt vikingaskepp där en av deras kompisar väntar med en hammare, redo att bryta dem ur isen. Man har ett begränsat antal försök på sig att skära, och förutom de kluriga banorna i sig kan man råka ut för otäcka råttliknande monster och annat otyg.


Musiken och ljudeffekterna är bra, estetiken är rar och vikingarna är lite smågulliga. Som vanligt börjar det enkelt men blir snart klurigare och klurigare. Till sin hjälp har man en praktisk liten karta uppe i vänstra hörnet som visar var vikingen ifråga befinner sig. Det finns 40 banor, och varje gång jag spelar önskar jag att det fanns hundra miljoner. ^^ Så ge det en chans! Det kostar inget och man behöver inte registrera sig någonstans.





-Emelie

2 kommentarer:

  1. Denna var ju alldeles underbar - fast nu lär jag sitta fast och spela detta resten av dagen :)

    SvaraRadera
  2. Haha, så kan det gå, jag vet hur det är. :)

    Ps. Yaaay, vår första kommentar! ♥

    -Emelie

    SvaraRadera