20 oktober 2012

Kabuto Revisited

Jag har känt mig nostalgiskt sugen på att se Kamen Rider Kabuto igen och lyckades få med mig Emelie på att kolla in den första episoden över en bit mat. Kabuto var den första Kamen Rider-serien jag någonsin såg och detta tilldrog sig för typ fyra år sedan, eller något.

Vår hjälte, Kabuto!

Det var riktigt kul att återstifta bekantskapen med Kagami, Tendou och resten av gänget. Med den extra förförståelsen i bakfickan efter att ha sett serien förr så kände jag att jag njöt mycket mer nu när jag hängde med bättre i vad som hände och skedde på skärmen.

Favoritpartiet var Tendous introduktion. Jag har en bild i huvudet av hur han spatserar in i rutan i sina samurajtofflor och värdigt för fram sin tofu och det var kul att se att detta skedde redan i första episoden. Jag minns hur grymt irriterande jag tyckte att han var förr, men var nu grymt road av hans megaarroganta självsäkerhet och blev väldigt mersugen.

Tendou Souji, the man who will rule over everything

Emelies utlåtande lydde som följer: Första episoden kändes lite som en sämre version av Torchwood. Hon kunde dock förstå hur någon kunde tycka att Kamen Rider Kabuto var tufft. Om personen i fråga var tolv. "Jag är nästan trettio!" blev hennes domslut, så episod två fick jag ta mig an på egen hand.

Serien kom ännu mer till sin rätt i episod två då det bjöds på en lite djupare bekantskap med de olika karaktärerna, och framförallt alla scener med Kagami och Tendou var underhållande guld. Att höra Henshin-bältet bullra ut "Clock-up!", "Cast Off!" och "1... 2... 3... Rider Kick!" var också ordentliga höjdare.

Kagami Arata, the man who will rule nothing

Lågvattenmärket i episod två utgjordes av Kabutos strid mot ett supersnabbt monster på en motorväg bland en massa bilar. De svårköpta specialeffekterna måste ha gått att göra bättre, men lite kul cheese är ju aldrig fel så det gick ner det med. Det kommer bli svårt att hålla sig borta från att se resten av tv-serien, så jag ser mycket fram emot ett gäng lediga stunder framöver så jag kan försöka beta av dem!

-Robin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar