11 april 2017

Letterboxd


När jag fick nys om att imdb skulle lägga ner sina diskussionsforum blev jag lite ledsen. Inte för att de forumen inte var riktiga skithål med jämna mellanrum, för det var de verkligen, och ibland kunde det vara rejält frustrerande att vada genom tråd efter tråd med dynga ("WORST MOVIE EVER!!!!1!" - ett stående inslag under varje film, även om det så var Citizen Kane) i jakt på en vettig åsikt... men ändå. I flera års tid har jag haft som outtalad tradition att gå in dit varje gång jag sett en film, för att höra folks åsikter, få svar på frågor om saker jag kanske inte förstått i handlingen, och se om fler än jag lagt märke till ditten och datten. Den funktionen är nu helt borta från sajten, och jag kände mig nödgad att se mig om efter en ersättare, någon annan sajt som kunde stilla mitt filmdiskussionsbehov. Jag har inte direkt funnit det perfekta forumet än, men en tråd på AvClub upplyste mig om Letterboxd:s existens. 

Det är en riktigt fin sajt (mycket snyggare och modernare estetik än imdb någonsin har haft, måste jag säga) där man kan recensera filmer, hålla igång sin watchlist, göra egna listor m.m, och det kändes direkt som ett väldigt attraktivt alternativ. Jag registrerade mig genast, började fylla i alla filmer som jag någonsin sett (jäklar vad mycket tid man lagt på film genom sitt liv, alltså!) och hade riktigt kul i flera timmar (*host* nörd)


Min favoritfunktion hittills är dagboksfunktionen, med vilken man kan få perfekt överblick över alla filmer man ser. Det är något jag verkligen uppskattar, då jag ser ganska mycket film mellan varven, men ibland glömmer bort vad jag tyckte efterhand som tiden går. Man kan också följa folk man tycker verkar ha bra filmsmak och få rekommendationer utifrån det, osv.


Summa summarum: en bra sajt som jag verkligen kan rekommendera för filmälskare! Den är kanske lite klöddig i layouten ibland, men överlag känns den snygg och fräsch, och den har definitivt gjort mig ännu mer sugen på att se film än jag redan var. Jag kommer fortsätta använda imdb för rena fakta om filmer, cast & crew och sådant, men för allt det andra roliga runtomkring-grejset kommer jag nog hålla mig till Letterboxd. Ge den en chans! Touchthepeacock heter jag där, om man till äventyrs skulle vilja följa mig. :) 

-Emelie

Ps. Sajten finns även som app.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar