19 september 2015

Fem i topp: Ännu fler iPad-spel

Nu har det gått ett litet tag sedan jag recenserade spel till iPaden, och ett antal nya favoriter har tillkommit. Sammanfattningsvis får man väl säga att min skepsis mot iPaden (död åt den som kallar den "paddan"!) i början känns jäkligt avlägsen och onödig vid det här laget. Det är ingen hemlis: Jag bara precis äääälskar att spela spel på den. :3 I perioder blir jag helt besatt, och jag har vid mer än ett tillfälle utvecklat pusselspelsfinger (ännu ej etablerad medicinsk term), en stelhet i höger pekfinger som kan gå över efter ett tag om man kan komma ihåg att använda ett annat finger då och då.

Bla bla bla, ord, text, rhubarb rhubarb. Without further ado kommer här fler tips! Det är ju därför du läser det här inlägget, trots allt.

___________________________________________________________

Trivia Crack


5. Trivia Crack är ett riktigt fint och fräscht frågesportspel, så pass fint och fräscht att jag direkt köpte betalvarianten (9 kr) efter att ha testspelat bara en kort stund. Jag har länge letat efter en frågesport som har det där lilla extra, och Trivia Crack är det spelet. Rara små figurer visar tydligt vilka kategorier det handlar om och guidar oss genom frågorna, och nyligen har det t o m tillkommit något slags trading card-funktion med de olika figurerna, för den som gillar sådant. Jag gillar inte sådant utan vill bara matas med fråga på fråga, och pga det har frågorna tyvärr gått runt för länge sedan och jag börjar känna igen dem. Synd på ett annars bra spel! Ett plus är att man kan skicka in sina egna frågor för godkännande. Ett minus är att det tar en evighet att få dem godkända.


___________________________________________________________

Juice Jam


4. Juice Jam har jag skrivit om tidigare, men det har inte stått med på någon officiell lista, så här kommer en liten text. Som jag nämnde förut så är spelet hyfsat generiskt med många av de klassiska iPad-pusselmomenten, men jag måste säga att jag ändå värmt upp mer och mer inför det, huvudsakligen pga dess design. Djuren som man ska mata med olika sorters juicer är helt enkelt underbara, med sina söta små gester och bekymrade miner när man spelar dåligt. Kartan man rör sig över är dessutom något i hästväg - spelutvecklarna måste ha lagt ordentligt med tid på den, för den är mycket vacker och ger det annars lite banala spelet en extra dimension.


___________________________________________________________

Quetzalcoatl

3. På grund av snålhet spelar jag nästan bara gratisspel, men gör ett undantag för Quetzalcoatl för det är helt enkelt skiiiitbra. Det är ett spel så briljant i sin enkelhet att man tappar hakan. Det är väldigt svårt mellan varven, men det är det värt för känslan av att vara ett geni som man får när man väl klarat en svår bana. Grafiken är extremt enkel men passande, och svårighetsgraden stegras i en lagom takt. I många moderna pusselspel är det slumpen som avgör om man får en bra giv eller inte, och därmed ens har en chans att klara en bana, men i Quetzalcoatl har varje nivå en mycket specifik och intelligent uttänkt lösning, vilket jag uppskattar. Ett mycket bra spel.


___________________________________________________________

Brain Dots

2. Brain Dots är inget annat än ett fantastiskt spel! Jag minns att jag deklarerade det nästan direkt, första gången jag testade det. Det innehåller i princip allting som jag gillar med pusselspel: klurande, realistisk gravitation och att rita direkt på skärmen. Dessutom finns det massor av banor och man har obegränsat med liv. (I början fanns det heller ingen reklam, men det finns det tyvärr nu.) Spelet går ut på att få två bollar att nudda vid varann genom att dra streck med en penna. För att använda en klyscha som är så klyschig att den borde få ett pris, så gäller det att gnugga geniknölarna ordentligt. Bonuspoäng för att man kan spela in en video av varje lyckad lösning som man gör.


___________________________________________________________

Dotello

1. Jag hyser en passionerad hatkärlek till Dotello, ett spel som kombinerar min fäbless för pussel och färgduttar med min barndoms favoritsällskapsspel Othello. Jag älskar den enkla, färgglada designen och de unika spelmomenten, men få spel har drivit mig till komplett vansinne på samma sätt SOM DEN HÄR DUMMA JÄVLA SKITEN!! Man kör fast så in i helsike, stupar på mållinjen, ja, allt irriterande man kan tänka sig, och ändå fortsätter man spela. Jag kan inte annat än rekommendera detta roliga, intelligenta och frustrerande spel! Ett plus för den mystiska musiken som får det att kännas som att man gör något viktigt när man sitter och dödar tid istället för att göra något vettigt med sitt liv.

Ps. Det finns även en uppföljare som man kan spela medan man väntar på nya banor på originalspelet. Den heter Dotello Slide.

Ps2. Kan någon hjälpa mig med bana 26 på Dotello Slide...?


___________________________________________________________

-Emelie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar